Den-vidunderlige-verden-af-tamponreklamer

Den vidunderlige verden af tamponreklamer

Grant me the serenity (sindsro) to accept the things I cannot change

The courage to change the things I can

And wisdom to know the difference.”

 

 

Lær at acceptere tamponreklamerne

Nu tænker du måske nok: ’jovist, men hvad har det med tamponreklamer at gøre?’ Og det er måske også lidt rigeligt filosofisk i forhold til emnet tamponreklamer. Men en af de ting man ikke umiddelbart kan ændre, er reklamer i tv. Og hvis man skal lytte til de kloge folk ovre hos Anonyme Alkoholikere (denne ’bøn’ bliver blandt andet brugt i forbindelse med deres 12-step-program), får man altså mest ud af bare at acceptere reklamerne, i stedet for at blive irriteret over dem. Ja, filosofi kan også bruges i forhold til de små problemer i livet.

 

Og når man så har lært at acceptere reklamerne, måske lige bortset fra Føtex-sang-reklamen, Vivus reklamerne og de der elektronik-reklamer, hvor speakeren råber højere end i alle de andre reklamer; hvorfor skal vi høre på en eller anden jubelnar der råber hvor billigt man kan få en Philips Lady Shaver? Save me Jebus!

Ja, om forladelse – jeg skulle lige af med noget over-længere-tid-opbygget had til folk der råber i reklamer.

reklame

reklame

 

Anywho, når man har accepteret de fleste af reklamerne på tv, kan det hænde at man ligefrem kommer til at holde af nogle af dem; de bliver så dårlige at de bliver gode – på en kitschet måde (lidt ligesom 1990 dance-musik og filmen (og titlen) Nude Nuns With Big Guns). Og det er her at tamponreklamer kommer ind i billedet.

Hvorfor skal test-væsken i tamponreklamerne være blå?

En af de vigtigste tamponreklame-regler er at væsken (de tester tamponens absorberingsniveau med) altid skal være blå. Som de siger i dette klip fra Family Guy: ’Make it blue – that’s always been the deal!”.

Men hvorfor skal den falske menses-væske i disse reklamer lige være blå? Ja, netop dette spørgsmål har forskere stillet sig selv igennem årtier. Ej, men det er da finurligt. Hvis væsken var rød ville den nok minde for meget om den ægte vare og gul ville være for tæt på tis (i øvrigt en god titel-ide til et nyt show med Bubber), men hvad med for eksempel grøn? Hvem besluttede i sin tid at væsken skulle være blå? Det er i sandhed et af livets små mysterier.

Hvorfor-skal-test-væsken-i-tamponreklamerne-være-blå?

Hvorfor skal test-væsken i tamponreklamerne være blå?

 

Nå, men udover tamponreklamer er det altid ophidsende at se reklameblokke fra 1990’erne; og for eksempel gense (og høre) reklamen fra DK-Benzin og andre perler. Der findes en del på You Tube, blandt andet denne video.

 

Kinder Mælkesnitte-reklamen

Af en eller anden grund springer en Kinder Mælkesnitte-reklame frem fra min hukommelse. Det skyldes nok primært den geniale ping-pong-dialog samt den synkroniserede og aldeles unaturlige tale fra de to kvindelige løbere.

Dialogen lyder som følger:

 

(sport-fyre i kajak) Hey wu wuu!

(Retardo løbedame nr. 1) Hvordan bærer du dig ad?

(Retardo løbedame nr. 2) Med hvad?

(1) At holde dig i sådan en fin form

(2) Jeg dyrker lidt motion og spiser ikk’ for meget

(1) Også jeg. Og jeg har endda forbudt mig selv søde sager

(2) Virkelig!? Hver gang jeg har lyst til noget sødt, tager jeg altid en Kinder Mælkesnitte

(Speaker) Et eller andet juks med honning og masser af mælk osv.

(1) Tak for tippet. Du er bare alle tiders!

 

Det er jo intet mindre end reklame-virtuositet, en fryd for sanserne, et æstetisk og sprogligt mesterværk af dimensioner. Bravo! Man kan slet ikke få hænderne ned.

 

Du kan se den altid smukke Kinder Mælkesnitte-reklame her. Og i øvrigt; prøv nu at lade være med at suge vodka op i en tampon og så stikke den op, hvor den store appelsin ikke skinner, for derved at blive berusede, teenage-piger fra USA!

Så er i bare alle tiders!

 

(Ja, det er et faktisk fænomen og du kan læse om det her).

Ingen kommentarer endnu.

Skriv et svar