Økologi

Økologi-retorik

Nu er jeg jo ikke ligefrem imod økologi og dyrevelfærd og den slags. Det skal man velsagtens være en form for nazist eller svensker for at være. (med alt respekt) ”Ja, jeg går ind for at dyrene skal have det dårligst muligt. Både mens de lever og når de bliver slagtet”. Det finder man næppe folk der synes.

I øvrigt mener Claes Gynhjalter fra mandrilaften at bierne skal have bedre forhold under transport. Se klippet her.

 

Er økologi-retorikken ved at tage overhånd?

Men retorikken indenfor økologi, miljøvenlighed og alt det der hippie-jazz – med alt respekt selvfølgelig (jeg tror på at man selv må vælge antallet af træer, man vil kramme [tree-hugging hippies]), har på sin vis taget overhånd.

I dag går man ikke hen til den lokale Super Hest og køber en bakke æg og en liter mælk. Nej, nu går man i supermarkedet og køber: et økologisk, fritgående, dansk produceret, bæredygtigt, miljøvenligt, svane og nøglehulsmærket, rainforrest alliance certified, spelt-løg.

Jebus og jeboba!

Jebus-og-jeboba!

Jebus og jeboba!

 

Burde man ikke i stedet lave et ’stempel’ der for eksempel hed ’godt for alt og alle’, som omfatter alle de nævnte økologiretoriske udtryk? Det ville da simplificerer tingene en smule.

Man kan i øvrigt spørge sig selv, i hvor høj grad disse udtryk bliver brugt for at sælge varen? For man vil jo gerne være god mod dyrene og miljøet og folk i Afrika og alt det, og i hvor høj grad der faktisk ligger handling bag ordene – hvor ofte det virkelig gør en forskel om man køber en rainforrest alliance certified pokémon, eller bare den almindelige slags, eller om man vælger det fritgående stangtennissæt i BR?

 

Og selvfølgelig gør det en forskel at købe økologisk mad; min bøf er egentlig mere med udtrykkene man bruger for at sælge varen. Eller bøf er måske så meget sagt; kanske at det nærmere er en jævn uenighed og forundret-hed i forhold til disse udtryk. For det kan være svært at holde styr på hvad de egentlig betyder. Mange er for eksempel nok ikke helt med på, hvad rainforrest alliance certified betyder; men det lyder som om det er godt for regnskoven og måske folk der har det dårligt og indianere og alt muligt lækkert.

 

Vær kritisk overfor reklame-sproget

Mit råd er: prøv at høre efter hvad der egentlig bliver sagt i forskellige reklamer; hvad ordene egentlig betyder. På den måde bliver det lettere at gennemskue, hvilke af disse udtryk der bare er tomme, mode-ord, der udelukkende bliver brugt for at sælge varen.

 

 

At sælge vand på flaske

Anywho – lidt i samme gade som den økologi-retoriske spelt-bold (gade), finder vi emnet: salg af vand på flaske.

For på sin vis kan man paralleliserer salget af vand på flaske og salget af varer via økologiretorik; de bliver alle delvist solgt via indpakningen – om det så er den fysiske indpakning (vand på flaske), eller den økologi-retoriske indpakning (alle de nævnte udtryk).

Der findes en talemåde omkring at sælge sand i Sahara, som du nok kender. Denne talemåde ligger meget tæt op ad princippet med at sælge vand på flaske i Danmark. For til forskel fra i mange andre lande, kan vandet i Danmark, som bekendt, drikkes fra hanen.  Og det er i øvrigt tæt på at være gratis. Så hvorfor give 12 kr. for en halv liter kildevæld i syv-elleve? (der i øvrigt, logisk nok, ofte har døgnåbent). Eller endda at give 4 kr. for en Denise i fakta? (indsæt seksuel reference joke her). Det giver bare virkelig lidt mening.

Dette eksempel tydeliggøre, hvordan indpakningen somme tider er vigtigere (for salget) end selve indholdet.

San-Pellegrino

San Pellegrino

 

Mmm. Denne San Pellegrino mineralvand fra de sjældne kilder i de italienske bjerge, har en fyldig aroma og er et symbol på italiensk stil og elgance. San Pellegrino er understøttet af dens noble historie, der gør den ganske enestående. Og med en blid og samtidig pirrende smag, skaber San Pellegrino en sand stemning af det autentiske Italien; med den eksklusive smag af VAND!! Den smager af vand for helvede! Forstå det nu!

Og ligesom de har en limonade-drik i Spanien der hedder: limonada – limon y nada (citron og ingenting), burde man benytte samme princip med vand på flaske:

Så er den her. Den nye ”vand og ingenting” – med smagen af vand.

Skrevet af Jeppe Zabel

Jeppe Zabel

Jeg er cand.mag. i moderne kultur og selvudnævnt ordgøgler. På TheBlaze.dk skriver jeg om det danske sprog og sprogkulturen. Book et humoristisk foredrag om det danske sprog ved at skrive til: mail[snabel-a]jeppezabel.com. Du kan se, hvad jeg holder foredrag om og få mere info ved at klikke på ‘foredrag’ øverst på siden.
Du kan støtte bloggen ved at gå ind på 10er.dk og donere. Så får jeg tid til at arbejde mere med bloggen.

2 Kommentarer til “Økologi-retorik”


  1. Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function ereg_replace() in /var/www/jeppezabel.com/public_html/theblaze/wp-content/themes/beveled/includes/theme-comments.php:63 Stack trace: #0 /var/www/jeppezabel.com/public_html/theblaze/wp-content/themes/beveled/includes/theme-comments.php(19): the_commenter_link() #1 /var/www/jeppezabel.com/public_html/theblaze/wp-includes/class-walker-comment.php(174): custom_comment(Object(WP_Comment), Array, 1) #2 /var/www/jeppezabel.com/public_html/theblaze/wp-includes/class-wp-walker.php(145): Walker_Comment->start_el('', Object(WP_Comment), 1, Array) #3 /var/www/jeppezabel.com/public_html/theblaze/wp-includes/class-walker-comment.php(135): Walker->display_element(Object(WP_Comment), Array, '5', 0, Array, '') #4 /var/www/jeppezabel.com/public_html/theblaze/wp-includes/class-wp-walker.php(370): Walker_Comment->display_element(Object(WP_Comment), Array, '5', 0, Array, '') #5 /var/www/jeppezabel.com/public_html/theblaze/wp-includes/comment-template.php(2097): Walker->paged_walk(Array, in /var/www/jeppezabel.com/public_html/theblaze/wp-content/themes/beveled/includes/theme-comments.php on line 63