Hashtags er det nye Obama, eller det er i hvert fald det nye smarte inden for de sociale mediers verden. Eller det bliver som minimum brugt en del.
Og mange af os bruger hashtags uden egentlig at vide, hvordan de fungerer og hvilket formål de har. Og eftersom disse havelåger, nummertegn, # – hashtags, flittigt bliver brugt som et slags sprogligt kommunikativt middel i vores interaktion på nettet, har jeg taget det på min kappe, at forsøge at strikke en hashtag-guide sammen til dig; så du kan være hip med de hippe og ung med de unge og så frem deles. Og ikke mindst så vi alle sammen slipper for #virkeliglangeulæseligeogubrueligehashtagsafdennetype.
Hvilken betydning ligger i ordet hashtag?
’Tag’ er et udtryk, der bruges om en metainformation – altså i en tildeling af information om et stykke information.
Når man bliver tagget i et billede, indeholder det tag informationer om billedet, som ikke findes i selve billedet i forvejen – for eksempel at en bestemt person optræder på billedet.
Et hashtag har til opgave at inddele metainformation om for eksempel et indlæg, en kommentar eller en statusopdatering ved at emne-inddele bestemte ord.
Hvis jeg for eksempel vil kommentere Tour de France, skriver jeg min kommentar på eksempelvis Twitter, og skriver så et sted inde i min kommentar eller efter min kommentar, ’#tdf’ – Tour de France (fordi jeg har slået op, at #tdf er det officielle hashtag for Tour de France).
Andre personer på det sociale medie kan så klikke på hashtagget, og på den måde finde frem til alle indlæg på netop det sociale medie, hvor der er skrevet om det emne (og hvor det er tagget med #tdf). På den måde kan brugere hurtigt finde frem til alt den information, der er skrevet om et bestemt emne, ved hjælp af denne hashtag-emneinddeling. Smart? Det tror jeg nok, frisør.
Hvordan bruger man (ikke) hashtags?
Når man bruger hashtags, skal man overveje om de hashtags man bruger, er nogle andre folk vil søge på, som for eksempel #tdf, #sambabold, #dkpol eller #skolesnak.
Derudover er det smart at bruge så få hashtags per tweet som muligt, da man kun har 140 karakterer at gøre godt med. På Instagram er det lidt en anden snak, der kan man snildt bruge mange hashtags i et indlæg, da der ikke er de samme begrænsninger som på Twitter.
Det skal måske lige nævnes at hashtags er specifikke for et bestemt socialt medie, hvilket vil sige, at når man søger på et hashtag, gør man det inden for for eksempel Twitter eller Instagram. I øvrigt er det også muligt at bruge hashtags på Facebook, hvilket det har været siden 2013. Men brugen er ikke for alvor slået igennem på dette medie.
Et andet væsentligt hashtag-råd er, at man ikke kan bruge mellemrum eller tegn i et hashtag, da hashtagget så bliver delt op, der hvor man gør dette.
Derudover er det smart at lade være med at bruge for lange hashtags, da de simpelthen er for svære at læse og i øvrigt optager alt for meget plads (i hvert fald på Twitter).
Et Instagram-eksempel
Dette Instagram-indlæg er et udmærket eksempel på, hvordan man ikke skal bruge hashtags. Og samtidig også hvordan man skal bruge dem.. (billedet er fjernet pga. copyright).
Hashtaggene #FormelB og #bryllupsgave giver rigtig god mening at bruge; der er måske andre folk der vil søge på restauranten Formel B eller som er interesseret i bryllupsgaver. #rødtungemedbrunetsmøremulsionogtørsaltetsvinebrystognyeløgfralammefjorden, er der næppe andre der søger på, og her er det vigtigt at stille sig selv spørgsmålet: ‘giver det mere mening, at skrive det her som en almindelig sætning – altså uden at bruge hashtag?’ Hvis svaret er ja, så gør det, por favor!
Du kan i øvrigt finde en kort og overskuelig hashtag-guide her.
Hashtags som ironiske metakommentarer
I øvrigt er der mange der bruger hashtags i slutningen af et indlæg som små ironiske metakommentarer – altså kommentarer til for eksempel et Tweet de har skrevet. Dette går selvfølgelig uden for den konventionelle brug og det originale formål med hashtags, men man kan klassificere det som en form for videreudvikling i brugen af hashtags. Og eftersom jeg er temmelig pjattet med der det meta sådan generelt, så skal dem der bruger hashtags på denne måde ikke høre et ondt ord fra mig.
Hashtags i virkeligheden
Dem der til gengæld skal høre op til flere onde ord samt opleve talrige overhalinger og udsættes for et væld af eder, er de mandspersoner, der bruger hashtag som håndtegn, samtidig med at de siger ordet ’hashtag’ IRL (In Real Life), AWK (Away From Keyboard) – også kendt som ‘i virkeligheden’.
I denne Late Night Show med Jimmy Fallon –video gør hr. Fallon og hr. Timberlake tykt grin med dette fænomen #GodtGået #YouSaidIt #LovingTheTonighShow #IRLHashtags #HamDerJimmyFallonKlarerDetEgentligMegetGodt
Jeg håber du har fået lidt bedre styr på de der jævlans havelåger, og hvordan man skal bruge dem #OverAndOut
Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function ereg_replace() in /var/www/jeppezabel.com/public_html/theblaze/wp-content/themes/beveled/includes/theme-comments.php:63 Stack trace: #0 /var/www/jeppezabel.com/public_html/theblaze/wp-content/themes/beveled/includes/theme-comments.php(19): the_commenter_link() #1 /var/www/jeppezabel.com/public_html/theblaze/wp-includes/class-walker-comment.php(183): custom_comment(Object(WP_Comment), Array, 1) #2 /var/www/jeppezabel.com/public_html/theblaze/wp-includes/class-wp-walker.php(147): Walker_Comment->start_el('', Object(WP_Comment), 1, Array) #3 /var/www/jeppezabel.com/public_html/theblaze/wp-includes/class-walker-comment.php(139): Walker->display_element(Object(WP_Comment), Array, '5', 0, Array, '') #4 /var/www/jeppezabel.com/public_html/theblaze/wp-includes/class-wp-walker.php(390): Walker_Comment->display_element(Object(WP_Comment), Array, '5', 0, Array, '') #5 /var/www/jeppezabel.com/public_html/theblaze/wp-includes/comment-template.php(2390): Walker->paged_walk(Array, in /var/www/jeppezabel.com/public_html/theblaze/wp-content/themes/beveled/includes/theme-comments.php on line 63