kongen https://theblaze.dk Mon, 20 Mar 2017 07:32:46 +0000 da-DK hourly 1 https://wordpress.org/?v=6.5.8 Mere mindre mening https://theblaze.dk/mere-mindre-mening/ https://theblaze.dk/mere-mindre-mening/#comments Sun, 01 Jul 2012 16:45:41 +0000 http://theamazingblaze.wordpress.com/?p=86 Hvis du ejer et fjernsyn eller kender en der ejer et, eller måske bare har hørt om hvad det der med fjernsyn og medier går ud på, kender du sandsynligvis til Amalie Szigethy (selvom du måske, ligesom jeg, har problemer med at udtale efternavnet). Man skal altså, med andre ord, være helt omskåret fra pop-medie-civilisationen for ikke at kende ‘Paradise-Amalie’. Amalie er, som bekendt, den mediekronede dronning af dansk reality-tv (er Sidney Lee så kongen, eller måske hofnarren?)og ikke mindst kendt for sin fantastiske sproglige kunnen og skarpe formuleringer. Blandt de mest berømte citater kan nævnes:

Min mor og mig er som kop og kande.

Nu mærker man virkelig ydersiden af at være kendt.

Det er der både forlemper og ulemper ved.

Jeg havde en klump i maven.

Jeg har fået en over ballen.

Kan du så godt lide at gå rundt og klæde dig ud som en russisk roulette?

Vi lever i år 2012, det ville være noget andet, hvis vi levede i år 2002, altså årstiderne skifter.

 

 

Lars Løkke og meget mindre mening

Og selvom man har lidt lyst til at pege hænder og grine, er det er jo ikke fordi vi andre, i vores daglige tale, udtrykker os med sproglig passionalisisme og helt uden talefjeld (eller skrivefejl for den slags skyld). Anyhow.. det er ikke kun reality-stjerner, der kan prale med sproglig ekvilibrisme. Et glimragende eksempel på dette var, da den tidligere statsminister Lars Løkke rodede sig ud i denne forklaring af regeringens skattepolitik:

 

“Dem der tjener mere, og afleverer meget og nu afleverer lidt mindre, ja de afleverer så mere mindre, end dem der tjener lidt mindre, og afleverer mindre, men altså så afleverer mindre mindre” (link til youtube klippet: http://www.youtube.com/watch?v=9ar0TF7J5f0)

Se i øvrig en liste med fede politiske citater her.

Ja, man kunne påstå at der er galskab i meningen, men jeg finder nu alligevel grund til at hylde disse sproglige ny-opfindelser, (måske mere fra Amalies side end fra Lars’) intentionelle eller ej. Og disse fejl-udtryk er da også, via tv-mediets kolosalle kraft, i nogen grad, blevet udbredt blandt befolkningen. Jeg har i hvert fald hørt flere forskellige bruge både udtrykket ‘russisk roulette’ og ‘kop og kande’ på Amalsk vis. Men der er ingen grund til at nøjes med at efterligne kendte menneskers selvopfundne udtryk og talefejl – du kan også bidrage til den sproglige ude-viking, ved selv at finde på dine egne udtryk og prøve at udbrede dem – det’ et stykke kage.

 

Det er alt for omega

Et udtryk der fortjener både sendetid og forlænget spilletid i dette indlæg er udtrykket: ‘det er alt for omega’. For selvom udtrykket mister sin oprindelige betydning, får det samtidig en ny betydning. ‘omega’, betyder blandt andet ‘det sidste’ eller ‘slutningen’ og på den måde kan ‘alt for omega’ betyde: til aller aller sidst, helt i slutningen, eller bare rigtig meget til sidst. Hvis der for eksempel er en cykelrytter i Tour de France, der er virkelig meget bagud. Han er den aller bagerste på etapen og i løbet og cykler virkelig langsomt. Så er han ‘alt for omega’.

Det-er-alt-for-omega

Det er alt for omega

 

På den måde kan misforståede udtryk og talefejl skabe nye meninger. Og måske endnu vigtigere, skabe humor, hvor der ikke er mening, fordi der ikke er mening, hvilket giver mere mening end mindre mere mening. I hvert fald efter min mening.

]]>
https://theblaze.dk/mere-mindre-mening/feed/ 7